Når fårene flokkes og der trampes på de mindste. Når løgnene kommer frem i lyset, så vækkes min indre aktivist. Dagene mine på teknisk skole, de rummer så mange fantastiske muligheder, hvis bare man fik lov til at agere som et frit, selvstændigt tænkende og lærende individ. Jeg rammer muren, falder sammen og rejser mig atter op. Mine drømme skal de ikke få lov at spolere.
– Dette lange indlæg blev oprindeligt bragt i en lettere forkortet udgave som kronik i Information den 27. Oktober, 2015. Du kan læse den her
København, Oktober, 2015
Tre dage er taget ud af vores skema, fordi skolen skal have besøg af ca. 750 elever, der går i 8. klasse. De skal lære om de fantastiske muligheder, man har som ungt menneske, hvis man vælger sin fremtid via Københavns Tekniske Skole. Det må du jo forstå unge mand. Det er en politisk beslutning. Det er et reklamefremstød. Industrien har brug for flere uddannede hænder til at producere de dimser hele verden efterspørger. Så nu, skal I som elever være de kommende elevers guider, og fortælle om de herlige Skills de kan lære her. Du kan også stå i boderne, hvor der er konkurrencer. Vi prøver på at gøre det lidt spændende. Vi har jo en mission og I har intet valg. Undervisningen er suspenderet. Se venligst bort fra at vi tidligere oplyste jer om, at det var frivilligt at deltage. Se her børnlille, I får morgenmad, frokost og en biografbillet for jeres indsats. Hvis I ikke dukker op og deltager, bliver I noteret for fravær. Jeres klasselokale er blokeret da vi skal bruge pladsen til vores gæsters skoletasker og jakker. I kan heller ikke komme ind og arbejde på værkstedet, fordi der skal være en lærer til at holde jer under opsyn. Vi ved I ikke kan finde ud af at administere friheden.
Den første dag vi startede i skolen, fik vi besked om at vi havde ansvar for egen læring. Det var vores ansvar, at vi fik lært de ting der blev undervist i. Hvad er det vi skal lære og hvornår skal vi lære det? Det skal vi nok fortælle jer når vi ved det! I ved jo nok at folketinget har vedtaget en ny skolereform. Vi har vidst det i mange måneder men vi har ikke fået implementeret det, fordi vi havde mange dokumenter der skulle arkiveres. Og der var også en masse udvalgsmøder. Men det bliver så godt. Så meget kan vi love jer.
Dagligt bliver man bliver talt til som var man er 15 år gammel. Det klinger hult når den nye reform bl.a., har til formål, til i langt højere grad også at inkludere mennesker, der forlængst har rundet de 25 år. Mennesker, der har været igennem en dannelsesproces flere gange. Mennesker, som er ivrige efter at tilegne sig nye Skills.
Vi skal lære matematik, fysik, dansk og engelsk, fordi det siger den nye reform. Den er vores ypperste religion. Det fineste politiske håndværk i årevis. Det bliver så godt. Så nu tager vi halvdelen af jeres tid på værkstedet, og propper en teoretisk ramme ned over jer stakler. Vi skal jo inkludere jer, der ikke har haft det for nemt i det betonklodsede uddannelsessystem. Det bliver så godt.
Gad vide, hvor meget jeg får brug for at kunne lave en post-litterær analyse af Michael Strunges samlede værker, når jeg står ved drejebænken eller CNC-fræseren?
Tekniske tegninger skal vi lære. Reformen siger 20 stks. Kun 3 på papir er der tid til, før vi hopper over på SolidWorks. Altså når vi har fundet nogle maskiner på skolen, der kan håndtere det ressourcekrævende CAD-program. I mellemtiden kan I jo lave en ansøgning, fordi I skal finde en læreplads. I øvrigt er der ingen der tegner mere.
Når vi endelig får adgang til en computer viser det sig at være det argeste lort, der tager en krig at starte op. Mens I venter kan I jo passende skrive en ansøgning, fordi, I skal jo finde en læreplads. Det bliver så godt det hele.
Vi har lærere, der starter undervisningen med klassiske retoriske spørgsmål som; Nu skal vi ha’ om koordinatsystemet. Det kender I godt, Ik’? Det til trods for at flere sidder og krummer tæer over, at skulle række fingeren i vejret. Fordi det er pinligt at måtte krybe til korset, og blank indrømme at en simpel ting som, at dividere er blevet fejlarkiveret. Skulle man endelig formaste sig til at stikke pegemand op i luften, bliver man bedt om selv at finde svaret på nettet. Du har jo ansvar for egen læring Ik’!
Fire uger inde i forløbet bliver klassen pludselig splittet op, fordi ledelsen, har taget en teknisk administrativ vurdering af skolereformen. Dem med gymnasial baggrund skal pludselig gennemføre grundforløbet på kun 10 uger. I stedet for de 20 uger som oprindeligt var planen. Nu skal de løbe stærkt for at finde en læreplads. Væk er gruppesymfonien. Nu skal vi arbejde på en ny klang, mens dem på del 2 af grundforløbet skal dele deres begrænsede maskiner med endnu flere. Sikken en velkomst, når vi midt i et kaotisk forløb spilles op imod hinanden. Men bare rolig. Det bliver så godt. Det siger vores skoleleder med armene over kors. Retorisk informerer han os om vores begrænsede muligheder for at protestere. I skal jo bare gøre som der bliver sagt.
På grænsen til desperation prøver man at finde hoved og hale i kaos. Et skema for resten af året siger du, nej du kan få for de næste to uger. Men hvad skal jeg kunne, når jeg skal ud på en læreplads? Det kan vi ikke oplyse dig om, men du skal tage ansvar for egen læring. Og du skal møde til tiden, ellers bliver du noteret for fravær.
Du skal også adlyde de regler, vi som lærergruppe på forhånd, har vedtaget for ophold i klasselokalet. Hov hov! Du må ikke tage den cola med ind i klasselokalet. Her er det kun kaffe, te og postevand der er tilladt. Alt det sukkertjavs kan vi ikke håndtere. Du bli’r sikkert også helt rundtosset, og hvis du spilder klistrer det forfærdeligt. Vil det så sige at jeg ikke må putte sukker i min kaffe?
Efter hver lektion er der pause så skal du forlade klasselokalet, fordi vi låser døren. Når du har fri skal du forlade skolen. Men, spørger jeg rådvilligt, jeg vil gerne lave mit arbejde færdig på maskinen. Jeg er så tæt på og det er superspændende. Bare ærgerligt, nu skal der ryddes op. Du kan komme herind i næste uge igen. Jamen det er kun tirsdag! Bare ærgerligt sådan er det. Du skal jo have dansk, engelsk, matematik og fysik resten af ugen. Ja bortset fra fredag, der skal alle lærerne til fagligt møde med skolen, så der skal I ud og søge læreplads. Hvis I ikke gør det bliver I noteret for fravær. Kan jeg tage min skolemappe med hjem og arbejde på de opgaver jeg er bagud med? Ja det må du gerne, men hvis du glemmer den, bliver du noteret for fravær! Husk venligst at støttetimer har vi planlagt hver mandag fra 8.15 til 9.45. Det er en hjælpende hånd til jer der mangler. Altså når vi har fundet en ledig lærer der ikke er til møde.
Praktikpladsen.dk er stedet, hvor du kan muntre dig med at finde en ledig praktikplads. Det er så snedigt indrettet, at du kan oprette din egen profil med billede. Du har pligt til det. I skal klikke jer ind med det logind, I har fået udleveret. Undskyld det har ikke vi fået! Det passer ikke! Jeg ved det er blevet udleveret, siger skolelederen. Nu skal du lade være med at være så flabet, ellers kommer du ikke i betragtning til skolepraktik.
På det fantastiske mødested for industriens stolte folk på nettet, melder tvivlen sin ankomst. Hvor finder vi alle de ledige lærepladser alle fortæller os er der? Når vi søger på Industritekniker får vi præcis to resultater på landsplan. Til gengæld er der en alenlang liste med virksomheder, der er godkendte til at tage lærlinge. Når man ringer til mange af dem, forstår de ikke hvorfor de står opført der. De fortæller os at de ikke tager lærlinge. Nogen fortæller os, at de har rykket produktionen til et andet land, fordi de kunne ikke finde uddannet personale. Jamen de er skam derude I skal bare skrive en ansøgning, siger læreren. Husk du skal skrive mindst 10 mens du går på grundforløbet!
Hvorfor skal man trykke på cos-knappen på lommeregneren og hvad er det den gør? Det skal du ikke tænke over. Du stiller jo heller ikke spørgsmålstegn ved bogstavet K, gør du vel? Du kan heller ikke overskue hele trafikken, kan du vel?. Du skal gøre som der bliver sagt. Det er matematik. Ellers må du søge ind på Universitetet, hvis du har flere af den slags skøre tendenser.
Hvornår skal vi lære SolidWorks igen? Det skal I nu, men I må deles om de bærbare computere, fordi vi har ikke nok til alle. I må også deles om opladerne fordi der mangler en del. Det gælder også for mus. Der må I se om I kan finde en ude i PC-rummet, med de gamle computere, der ikke virker til SolidWorks. I skal bruge denne her bog med opgaver. Det er til en gammel version af programmet, så det er ikke sikkert at opgaverne, virker til den nye version vi lige har opgraderet til. Husk at vi har pause om lidt. Kan jeg arbejde hjemmefra med SolidWorks hvis jeg har en Mac? Det kan du ikke. Det kan kun køre på en PC med Windows installeret. Husk at du har ansvar for egen læring! Vil det sige, at det er kun er muligt for mig, at gøre det her på skolen, og kun når der er sat lektioner af til det, og der er en ledig maskine? Ja sådan er det jo og desværre har vores eneste IT-mand ikke tid, før en gang i næste uge til at installere de aflagte, maskiner, fra et af de andre forløb, hvor de har fået nye maskiner. Men han skal først installere de nye maskiner før I kan overtage deres aflagte PC’er.
Fik vi nævnt at vi har bestilt nye drejebænke til grundforløbet, siger skolelederen stolt. Fedt dem vi har virker heller ikke for godt! Ja vi har lige valgt farve. Vi har valgt dem i blå vist nok. De kommer til Januar! Jamen dobbeltfedt der er vi jo stoppet på skolen. Ja det bliver så godt det hele … Ik’!
Er du utilfreds kan du jo skrive et brev til ledelsen, får vi at vide, når vi ikke er helt tilfredse med svaret. Vi spørger os selv: er mine rettigheder som menneske fuldstændig afviklet? Er jeg kun en legoklods, der skal passe ind i jeres system og gøre som der bliver sagt? Ja! Selvom jeg ikke forstår det? Ja! Hvad er det så meningen at jeg skal lære af det? Ja du skal jo tage ansvar for egen læring! Super, kan jeg få oplyst, hvad det er jeg skal kunne? Nej! Kan jeg få udleveret et skema, så jeg kan planlægge og strukturere min dagligdag og læringproces? Nej og husk at du har ansvar for egen læring!
Det bliver så godt, siger vores fantastiske skoleleder. Stolt spankulerer han rundt i sit betonslot. Alle skal vi forstå at han er den i hele kongeriget, der har mest styr på reformpolitik. Bare vi gør som han siger. Komisk er det at se at de fleste elever ikke værdiger ham et blik, når han med oprejst pande og slipset bundet stramt til, som er hans hoved ved at lette, af alt den varme luft han er fyldt med, nærmest royalt vandrer gennem de brede gange.
Hvor er jeg glad for at jeg nu kender den sande betydning bag begrebet: Ansvar for egen læring.